.
صفحه اصلي آرشيو جستجو پيوند ها تماس با ما
 
آخرین عناوین
محسن رضایی:
جهاد اقتصادی تزریق همکاری و هماهنگی در تمام کارها است
ما باید از پیشرفت کشورهای دنیا جلوتر برویم و لازمه این امر این است که رشد اقتصادی خود را به بالای هشت درصد برسانیم. قصد ما این نیست که پز دهیم؛ اگر اول نباشیم زندگی مردم، امنیت و آینده..
جهاد اقتصادی تزریق همکاری و هماهنگی در تمام کارها است

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه امروز جنگ اقتصادی داریم و باید در این تحریم‌ها و فشارها کارخانجات را به سنگر تبدیل کرده و نگاه‌ها را عوض کنیم بطوریکه رویکرد ما به اقتصاد باید تبدیل به جنگ و جهاد شود، جهاد اقتصادی را تزریق همکاری و هماهنگی در تمام کارها عنوان کرد.

به گزارش شمال نیوز به نقل از مهر، محسن رضایی دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در نطق پیش از خطبه نخستین نماز جمعه سال جدید با تبریک سال نو، سالگرد پیروزی ملت ایران در عملیات فتح‌المبین در سال 1361 و هم‌چنین روز جمهوری اسلامی ایران، اظهار داشت: ملت ایران در روز 12 فروردین با انتخاب نظام سیاسی جمهوری اسلامی ایران یک نقطه عطف تاریخی در مسیر خود گشود.
وی با طرح این پرسش که منظور مقام معظم رهبری از جهاد اقتصادی چیست و این حرکت چه نقشی می‌تواند در سرنوشت کشور داشته باشد؟ گفت: ممکن است عده‌ای بگویند باز هم صحبت از جهاد می‌شود. 30 سال است انقلاب گذشته صحبت از جهاد و انقلاب چه ضرورتی دارد؟ این افراد یا کسانی هستند که متوجه نبوده ما از انقلاب و جهاد چه ثمراتی به دست آورده‌ایم یا ممکن است قصد و غرضی داشته باشند.

رضایی نام‌گذاری سال 1390 را اقدامی بسیار هوشمندانه از سوی مقام معظم رهبری توصیف کرد و گفت:‌ این عنوان تنها عنوان انقلابی نیست که در سال‌های اخیر مطرح شده، احساس من این است که قریب به چندسالی است ایشان فاز جدیدی از تحولات سیاسی و اجتماعی را در کشور آغاز کرده‌اند که شاید سرآغاز آن را سند چشم‌انداز ایران 1404 بدانیم.

وی افزود: سیاست‌های اصل 44، هدفمندکردن یارانه‌ها، طرح آمایش سرزمین و تقسیم کار ملی در ایران و برنامه‌های درازمدت همه حکایت از حال‌وهوای جدیدی در مسیر انقلاب اسلامی دارد که عمدتا آینده نظام و ملت ایران را هدف گرفته و می‌خواهد مشکلات باقی‌مانده بر سر راه را برطرف کند.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با اشاره به یک نوع رفتارشناسی از ملت ایران تصریح کرد: هنگامی که ملت ایران به یک مساله توجه می‌کند معمولا دو مرحله را پشت‌ سر می‌گذارد، نخست مرحله اصلاحی، که اگر به نتیجه نرسید مرحله دوم را انجام می‌دهد یعنی وارد انقلاب می‌شود. دوستان نظامی ما می‌توانند این رفتارشناسی ملت ایران را به سوخت پرتاب و سوخت پرواز موشک تشبیه کنند.

وی با بیان اینکه پس از سه قرن عقب‌ماندگی و سیر نزولی، ملت ایران به یک بیداری در نهضت مشروطه رسید و این نتیجه را به دست آورد که باید سرنوشت خود را تغییر دهد، گفت: نهضت مشروطه را می‌توان سرآغاز بیداری ایران دانست.

رضایی اضافه کرد: ما نه تنها در بعد اقتصاد، فرهنگ، ادبیات و ... عقب افتاده بودیم حتی جغرافیای زندگی ما نیز نصف شده بود. هنگامی که ملت در مشروطه قیام کرد پشت سرش خرابی‌های زیادی بود اما ملت ایران در اولین گام یک روش اصلاحی را در پیش گرفت. به حداقل‌ها اکتفا کرد، شعار آزادی سر داد و تشکیل مجلس را دنبال کرد، اما با کودتا مواجه شد. پس از کودتا نیز استبداد رضاخانی آمد.

وی تصریح کرد: ملت ایران ملی‌شدن نفت را در پیش گرفت که باز هم شعارهایش اصلاحی بود، در 15 خرداد به صحنه آمد و شعارهای اصلاحی سر داد که با تانک و مسلسل ملت را سرکوب کردند اما در 22 بهمن ملت ایران خرج پروازی خود را انجام داد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام با طرح این سئوال که چرا ملت ایران در 22 بهمن‌ماه مقاومت کرد؟ گفت: ملت ایران 70 سال مبارزه‌ای را در پشت سر داشت که هرچه با زبان مسالمت‌آمیز با استعمارگران صحبت می‌کرد نتیجه‌ای دربر نداشت و آن‌ها گوش نمی‌دادند و در 22 بهمن‌ماه تصمیم مهمی گرفت و گفت که نظام شاهنشاهی باید برچیده و جمهوری اسلامی باید مستقر شود. بیداری دوم در زمان دفاع مقدس صورت گرفت. عراق پنج استان ایران را اشغال کرد و بیش از دو و نیم ‌میلیون نفر از ملت ایران آواره شدند. سال اول جنگ سال رفتار اصلاحی با دنیا بود اما سال دوم جنگ ملت ایران خرج پروازی را انجام داد.

وی با بیان این که در اقتصاد نیز همین اتفاق روی داد، افزود: اولین حرکت اصلاحی را امیرکبیر انجام داد که او را شهید کردند. به جایی که ملی‌شدن نفت را قبول کنند تحریم اقتصادی کردند. در دوران انقلاب نیز تا چند سال پیش در دو مرحله حرکت اصلاحی را در اقتصاد در پیش گرفتیم. دهه اول اقتصاد دولتی و کپنی بود و پس از دفاع مقدس نیز اقتصاد آزاد در کشور امتحان شد.

رضایی ادامه داد: برای این که اقتصاد آزاد ما را به دنیا وصل کند سیاستمداران آن دوران یک رابطه جدید سیاسی را با غرب تعریف کرده و سعی کردند تکنولوژی غربی و سرمایه‌گذاری خارجی را وارد کشور کنند. دوران سازندگی و دوران اصلاحات، دوران‌های اصلاحی بود تا سرمایه‌گذاری‌ها و فن‌آوری‌ها را به داخل بیاورند اما ملت ایران مشاهده کرد که غرب با این رویکرد اصلاحی چه کرد. در مورد مسأله هسته‌یی ایران ایستاد تا جایی که تعلیق را در دولت اصلاحات پذیرفتیم.

وی با اشاره به اینکه پس از آن بوش ایران را محور شرارت نامید و درشت‌گویی را در پیش گرفتند و پس از آن تحریم‌های 1929 را علیه ملت ایران انجام دادند، گفت: همان‌طور که در سیاست آن‌ها را با انقلاب 22 بهمن و در دفاع مقدس آن‌ها را با آزادسازی خرمشهر مواجه کردیم، ان‌شاء ‌الله در سال‌های آینده ملت ایران با شتاب بیش‌تری به دنبال مقام معظم رهبری بار دیگر پوزه آمریکا را به خاک خواهد زد و ثابت خواهیم کرد که ملت ایران شکست‌ناپذیر است.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام در ادامه با طرح این سوال که ما در این جهاد اقتصادی به دنبال چه چیزی هستیم؟ تصریح کرد: اگر به دنبال پیشرفت می‌رویم که ما اکنون نیز در حال پیشرفت هستیم. اگر به منظور کسب علم و فن‌آوری است که اکنون نیز از این منظر در حال رشد هستیم. امیدواریم اندیشمندان، اقتصاددانان و نیروهای انقلابی توانمندی‌های فکری و علمی خود را در این زمینه بسیج کنیم و انقلابی را که مقام معظم رهبری از چندسال پیش شروع کرده با قدرت جلو ببریم.

وی با تأکید بر این که اولین هدف ما تبدیل‌شدن به اولین قدرت اقتصادی، علمی و فن‌آوری در منطقه است، گفت: ما باید از پیشرفت کشورهای دنیا جلوتر برویم و لازمه این امر این است که رشد اقتصادی خود را به بالای هشت درصد برسانیم. قصد ما این نیست که پز دهیم؛ اگر اول نباشیم زندگی مردم، امنیت و آینده جمهوری اسلامی در معرض خطر قرار می‌گیرد. اگر مصر، لیبی، یمن، بحرین، عراق و افغانستان امروز با تحولاتی روبه‌رو هستند باید از جمهوری اسلامی ایران الگو بگیرند.

رضایی با بیان این که امروز اقتدار دفاعی ما بالا است و بسیاری از تهدیدات را خنثی کرده‌ایم، ادامه داد: یک اقتصاد بزرگ می‌تواند پشتوانه جمهوری اسلامی ایران و پشتوانه امنیت ملی ما باشد. فن‌آوری پیشرفته، تجارت و درآمد ملی بالا،‌ پشتوانه امنیت ملی ما و جمهوری اسلامی ایران است. زندگی مردم نیز به پیشرفت‌های اقتصادی گره خورده است. با این که اقدامات بسیار بزرگی در این زمینه صورت گرفته اما هنوز مردم شیرینی مورد انتظار را نچشیده‌اند.

وی در بخش دیگری از سخنانش عنوان کرد: طرح شجاعانه هدفمندکردن یارانه‌ها طرح بزرگی بوده ولی تا رسیدن به اهداف چشم‌انداز ایران 1404 راه طولانی در پیش داریم که باید این راه را کوتاه کنیم.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام یادآور شد: ما در اقتصاد فرمول‌های مختلفی را امتحان کردیم، اقتصاد دولتی و آزاد را پشت سر گذاشتیم اما هنوز آن فضای کسب و کار مورد نظر در ایران فراهم نشده است. بنابراین در روش‌ها، برنامه‌ریزی‌ها و مدیریت‌های اقتصادی نیاز به برنامه‌ریزی داریم که اولین ویژگی آن این است که بتوانیم ره صدساله را یک‌ساله برویم. به جای هشت ساعت کار بیش از 10 ساعت کار کنیم و به جای یک‌ساعت کار مفید ساعت‌ها کار مفید داشته باشیم.

وی اضافه کرد: دومین نکته در این مسیر ایثارگری و فداکاری است که باید در تمام وجوه اقتصادی راه یابد. جهاد اقتصادی تزریق همکاری و هماهنگی در تمام کارها است. نکته سوم نیز این است که باید انگیزه‌ها را از سود شخصی و درآمدها بالاتر ببریم، یعنی اقتصاد را یک جهاد و یک جنگ بدانیم. آمریکایی‌ها، انگلیسی‌ها و غربی‌ها بیش از 300 سال است که این سیاست نانوشته که ایران نباید قوی شود را به کار بردند. آن‌ها به دنبال این هستند که ایران باید بازیکن و عمله سیاسی غرب باشد و حال که ما در ابعاد مختلف پیشرفت کردیم آمدند و سر راه اقتصاد ما ایستادند.

رضایی افزود: امتحانی که ملت ایران در دو سال پیش در حوادث فتنه انجام داد نشان داد که ایران نه تنها در بردهای موشکی بلند مستحکم است بلکه در داخل نیز یک نظام محکمی است. بنابراین امروز جنگ اقتصادی داریم و باید در این تحریم‌ها و فشارها کارخانجات را به سنگر تبدیل کرده و نگاه‌ها را عوض کنیم. رویکرد ما به اقتصاد باید تبدیل به جنگ و جهاد شود.

وی ادامه داد: تجربه نشان داده اگر ایران در چارچوب مرزهای خود بیاندیشد نمی‌تواند یک سرنوشت پایدار داشته باشد. آیا جرم است که ایران تبدیل به کانون فضیلت و پیشرفت در منطقه شود؟ آیا این که در منطقه یک پول واحد، بازار مشترک و یک اتحادیه اقتصادی مشترک داشته باشیم و طرح آسیای جنوب غربی را عملی کنیم به نفع مردم است یا به ضرر مردم؟ آن‌ها می‌ترسند که ایران به یک کانون اقتصادی در منطقه تبدیل شود و محور یک اقتصاد 500 میلیون نفری باشد.

دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام خاطرنشان کرد: یکی از اهداف جهاد اقتصادی این است که جهان اسلام اگر می‌خواهد از غرب آزاد شود نیاز به کمک دارد. اگر ایران از نظر اقتصادی یک پشتوانه بزرگی داشته باشد بزرگ‌ترین تکیه‌گاه جهان اسلام خواهد بود که جهان اسلام می‌تواند با این تکیه‌گاه مسیر استقلال و عزت خود را داشته باشد و جلو برود.

وی ابراز امیدواری کرد که ان‌شاء ‌الله همه نخبگان به صحنه بیایند و شرایط حساس کشور را درک کنند؛ بعضی از آقایان نیز که هنوز یخ‌های‌شان آب نشده زودتر به مردم بپیوندند و همراه مردم شوند و پشت سر مقام معظم رهبری حرکت کنند و ان‌شاء ‌الله این انقلاب سوم فرهنگی و اقتصادی را به ساختن تمدن بزرگی در منطقه تبدیل کنیم./1290


استفاده از اين خبر فقط با ذكر نام شمال نيوز مجاز مي باشد .
ایمیل مستقیم :‌ info@shomalnews.com
شماره پیامک : 5000592323
 
working();

ارسال نظر :
پاسخ به :





نام : پست الکترونیک :
حاصل عبارت روبرو را وارد نمایید :
 
working();

« صفحه اصلي | درباره ما | آرشيو | جستجو | پيوند ها | تماس با ما »
هرگونه نقل و نشر مطالب با ذكر نام شمال نيوز آزاد مي باشد

سامانه آموزش آنلاین ویندی
Page created in 0.09 seconds.